• Stille Nacht 200 jaar

Stille Nacht 200 jaar

Werelds bekendste kerstlied bestaat dit jaar 200 jaar. Op eerste kerstdag 1818 werd dit lied voor het eerst gezongen in de St. Nikolauskerk in het Oostenrijkse Obendorf, vlak bij Salzburg. Europa kampte op dat moment nog met de gevolgen van de oorlog tegen Napoleon dat nieuwe oorlogen, armoede en hongersnood tot gevolg had.
De priester Joseph Mohr schreef de liedtekst, waar vooral hoop uit moest spreken. De plaatselijke onderwijzer Franz Gruber schreef de muziek. Tijdens de eerste uitvoering werd het lied begeleid op gitaar. Het verhaal gaat dat de blaasbalg van het orgel was aangevreten door de muizen en dus niet bruikbaar was. Daarna raakte het lied bekend over de hele wereld en werd vertaald in méér dan 140 talen.

Vredeslied.
Tijdens kerstmis in 1914 staakten zowel Duitse als Engelse soldaten hun gevecht om samen te komen en Stille Nacht te zingen. Ook tijdens de tweede wereldoorlog zongen de presidenten Churchill en Roosevelt dit lied gezamenlijk als hoop op vrede. Mede hierdoor is het lied in 2011 door UNESCO uitgeroepen tot immaterieel erfgoed.

Stille Nacht in Leyenbroek?
Stille nacht kan vooral dit jaar niet ontbreken tijdens de nachtmis in Leyenbroek. Tijdens deze nachtmis die begint om 21:30 zal het projectkoor ‘samen zingen met kerst’ de viering stemmig opluisteren en aanzetten tot volkszang, zodat alle aanwezigen samen kunnen meezingen.
Waar een kapot orgel 200 jaar geleden in Obendorf aanleiding gaf voor Stille Nacht, is een nieuw orgel in de Andreaskapel een teken van een nieuw tijdperk.

Weet U welkom in de vieringen in de komende Kerstperiode!
Wij wensen U van harte Gezegende Kerstdagen en alle goeds voor het Nieuwe jaar.
R.K.Kerkbestuur, H.Broers, pastoor
Assistenten Vic.Em. F.Vroemen, dr. G.Weishaupt.