• Kerkbalans en uw Belanstingaangifte

Kerkbalans en uw Belanstingaangifte

Reeds eerder hebben wij u eraan herinnerd, dat er mogelijkheden zijn om uw jaarlijkse bijdrage aan Kerkbalans (vroeger genoemd de “gezinsbijdrage”) als gift af te trekken van uw inkomen. Waar tot voor enkele jaren deze gift notarieel in een akte moest worden opgenomen, kan dit inmiddels via een door de parochie als ontvanger van de gift worden vastgelegd. Verschillende parochianen hebben inmiddels een dergelijke overeenkomst laten opmaken, waarbij men zich voor vijf jaren tot het doen van de overeengekomen gift verplicht.  Vanwege de aftrekbaarheid op het inkomen betaalt de fiscus een niet onbelangrijk deel mee, wat voor sommige parochianen een reden is om de gift te verhogen en uiteindelijk netto ongeveer hetzelfde bedrag als vroeger af hoeven te dragen. Voor de schenker en voor de ontvanger een meevaller. Geïnteresseerden kunnen hierover contact opnemen met onze penningmeester, Piet Schoenmaeckers, tel. 0464527483 / 0627482698.

Het zal u duidelijk zijn, dat de jaarlijkse actie Kerkbalans een dezer dagen weer van start gaat. Kerkbalans is bedoeld ter financiering van de kosten van de parochies en bisdom. Met deze inkomsten moeten wij als parochie het levensonderhoud van onze priesters bekostigen; maar ook het onderhoud van onze kerk en pastorie en de verzorging van de erediensten komen geheel voor onze rekening. Waar nog gedacht wordt dat wij van overheidswege financieel gesteund worden, moet dit helaas ontkend worden. Alle kosten komen voor onze rekening. Helaas kunnen de inkomsten via Kerkbalans, misstipendia en collectes tijdens de erediensten deze kosten bij lange na niet opvangen. Jaarlijks zien wij deze inkomsten terug lopen. Gelukkig bezit onze parochie onroerend goed waar wij huurinkomsten uit ontvangen.

Als vaste deelnemer aan Kerkbalans geven wij bij overlijden met uitvaart in onze kerk een belangrijke korting op de kosten van de Eucharistieviering. Laat u bij uw nabestaanden wel vast leggen dat u bij overlijden begraven wil worden via onze parochie.

Naast de betrokkenheid bij onze parochie zijn er ook parochianen die niet het instituut van onze kerk maar wel het mooie kerkgebouw en de Andreaskapel aan de Leyenbroekerweg aan het hart gaan. Zij doen jaarlijks een gift voor het behoud van deze voor Leyenbroek en zelfs geheel Sittard zo belangrijke gebouwen.
De vaste deelnemers weten ons wel te vinden en misschien wil u, die nog niet aan Kerkbalans mee doet, toch ook een bijdrage doen. Mag ik u vragen hier eens over na te denken. Hartelijk dank allemaal.

Uw bijdrage kunt u doen door overboeking naar onze bankrekening onder nummer
NL 50 INGB 000 10 54 286.

Het Kerkbestuur